نکاتی برای داشتن روزه‌داری سالم

روزه گرفتن در ماه رمضان در صورت رعایت اصول بهداشتی می‌تواند علاوه بر سلامت روح در سلامت جسم انسان نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. از این رو اهمیت تغذیه سالم در این ماه دوچندان است. از آنجا که خوردن غذا و نوشیدنی به قبل از اذان صبح و بعد از اذان مغرب محدود می‌شود، ممکن است بدن با خطر کم‌آبی مواجه شود. همچنین به دلیل آنکه اکثر افراد برای خوردن سحری خیلی زود بیدار می‌شوند، احتمال کمبود خواب هم برای افراد روزه دار وجود دارد که در کنار کاهش سطح آب بدن، می‌تواند باعث بروز سردرد شود. در این مقاله قصد داریم نکاتی برای یک روزه داری سالم ارائه دهیم تا با بهره‌گیری از آنها بتوانید سلامتی جسم خود را در این ماه مبارک ارتقا دهید.

 

خوردن سحری فراموش نشود

در طول مدتی که روزه هستید، بدن مواد مغذی و انرژی لازم خود را از وعده غذایی که قبلا خوردید تامین می‌کند، بنابراین اگر سحری نخورید مواد موردنیاز و انرژی لازم برای بدن بطور مناسب تامین نمی‌شود و بدن ضعیف می‌شود واحساس خستگی و تشنگی بسیار بیشتری خواهید داشت. علاوه بر آن، نخوردن سحری، باعث پرخوری به هنگام افطار نیز می‌شود که منجر به افزایش وزن ناسالم خواهد شد.

 

غذاهای سرخ شده، شور و بسیار شیرین ممنوع است

متاسفانه بسیاری از غذاهایی که روزه داران در ماه رمضان میل می‌کنند، دارای مقادیر زیادی روغن، نمک و شکر است. خوردن چنین غذاهایی باعث خستگی و تشنگی بیش از حد شده و حتی روزه گرفتن در روزهای بعد را دشوارتر می‌کند. مصرف غذاهای سالم مانند سبزیجات، برنج و گوشت سفید همچنین خوردن غذاهای غنی از فیبر به دلیل دیرتر هضم شدن باعث می‌شوند مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید.

 

هنگام افطار پرخوری نکنید

پرخوری هنگام افطار می‌تواند آسیب جدی به بدن شما وارد کند. افطار باید یک وعده غذایی متعادل و مغذی باشد. پرخوری و مصرف غذاهای پرچرب میتواند منجر به سوهاضمه و افزایش وزن شود. بنابراین برای وعده غذایی افطار باید غذاهای سالم را انتخاب کنید و از پرخوری بپرهیزید.

 

 حتما آب کافی بنوشید

نوشیدن هر چه بیشتر مایعات در فاصله بین افطار تا سحر، خطر کمبود آب بدن را در هنگام روزه داری کاهش می‌دهد. بنابراین لازم است حداقل 8 لیوان مایعات شامل آب، شیر، انواع نوشیدنی سالم و سوپ مصرف کنید. نوشیدن قهوه و چای را نیز کاهش دهید، زیرا این مواد ادرار آور بوده و منجر به از دست رفتن مایعات بدن می‌شوند.

اسکرول به بالا