ترس کودکان از آزمایش خون

هیچ یک از والدین تاب دیدن کوچکترین ترس یا ناراحتی فرزندانشان را ندارند اما یک آزمایش خون ساده گاهی ممکن است موجب شود که کودک و والدین تجربه ناخوشایندی داشته باشند. هر چه سن کودک کمتر باشد، درک این موضوع که کادر پزشکی قرار نیست به او آسیب‌ بزند و آزمایش خون برای کمک به سلامتی او ضروری است، دشوارتر است. در اولین تجربه خون‌گیری،‌ اغلب کودکان احساس ترس و اضطراب دارند. هدف از این مقاله کمک به والدین برای کاهش ترس و اضطراب کودکان حین انجام آزمایش خون است. 

– هرگز نباید به فرزندتان بگویید که «خون‌گیری درد ندارد» بلکه می‌توانید بگویید «خیلی زود این درد از بین می‌رود» و این که شما تمام مدت انجام آزمایش کنارشان خواهید ماند. تکنسین‌های آزمایشگاه مشکلی با این که والدین فرزندانشان را در بغل خود بنشانند ندارند زیرا این کار موجب آرامش کودکان می‌شود.

– اگر اسباب‌بازی پزشکی در خانه دارید، قبل از مراجعه به آزمایشگاه، در خانه از یک عروسک آزمایش خون بگیرید. با مهربانی با عروسک صحبت کنید، بازویش را ببندید و به عروسک توضیح دهید که شاید تزریق برای دقایقی درد داشته باشد، اما به او کمک می‌کند و حالش خیلی زود خوب می‌شود.

– علاوه‌ بر ترس از سوزن و درد فرو رفتن آن در بدن، دیدن لوله‌هایی که از خون کودک پر می‌شود نیز ممکن است کودک را وحشت‌زده کند. به‌منظور پیش‌گیری از چنین مسائلی، همراه داشتن اسباب بازی برای پرت کردن حواس کودک حین انجام آزمایش بسیار کمک‌کننده است. در صورتی که در محل خون‌گیری، تصاویری با نمادهای کودکانه بر روی دیوار وجود دارد با تمرکز بر آنها و یا داستان‌سرایی درباره آنها با کودک بازی کنید و یا از کودک بخواهید که برایتان شعری بخواند.

– حق‌ انتخاب کوچکی که شما یا تکنسین آزمایشگاه ممکن است حین خون‌گیری به فرزندتان بدهید، باعث می‌شود کودک حس بهتری پیدا کند. ‌انتخاب‌هایی مانند اینکه از کدام دست خون‌گیری شود و یا اینکه آیا می‌خواهد توپ فشاری در دست بگیرد و یا رنگ چسب‌زخمی که پس از اتمام خون‌گیری استفاده می‌شود را تعیین کند.

– پس از انجام آزمایش به فرزندتان یک جایزه بدهید. جایزه دادن به کودک و تنبیه نکردن او برای احساساتی مانند ترس و استرس، فرزندتان را متوجه این موضوع می‌کند که شما علی‌رغم احساساتی که او بروز داده است، همکاریش را حین انجام آزمایش خون تحسین می‌کنید.

– در پایان دقت داشته باشید در صورت ابراز هر نوع ترسی، از سرزنش کودک خودداری کنید و با گفتن عبارات تسکین‌دهنده، به او آرامش دهید. اگر شما مضطرب، نگران یا عصبانی باشید، کودک نیز دچار اضطراب و ترس بیشتری خواهد شد. پس آرامش خود را حفظ کنید و این آرامش را به فرزندتان نیز منتقل کنید.

اسکرول به بالا