کلسترول بالا در کودکان

ممکن است تصور کنید بالا رفتن کلسترول خون تنها در بزرگسالی اتفاق می‌افتد، اما امکان بروز کلسترول بالا حتی در سنین کودکی نیز وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های دیگر از جمله بیماری‌های قلبی در جوانی و بزرگسالی شود. برای آشنایی بیشتر با کلسترول بالا و عوارض آن پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را نیز مطالعه نمایید. کودکانی که مبتلا به کلسترول بالا هستند، اغلب والدینی مبتلا به کلسترول بالا دارند. هرچند علاوه بر عامل وراثت، سبک زندگی و چاقی نیز در ابتلا به کلسترول بالا نقش مهمی دارد.

این بیماری در کودکان عموما علائمی ندارد و اگر عوامل خطر کلسترول بالا وجود داشته باشد، پزشک برای بررسی سطح کلسترول، برای کودک آزمایش خون تجویز می‌کند. اگر سطح کلسترول LDL  کودک بالاتر از حد طبیعی باشد، پزشک پیشنهاداتی در خصوص تغییرات سبک زندگی شامل کاهش چربی در رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی، ورزش منظم و کاهش وزن در صورت چاق بودن کودک خواهد داد. پزشک احتمالا توصیه خواهد کرد که ۳ تا ۶ ماه پس از تغییر سبک زندگی مجدد کلسترول خون کودک مورد بررسی قرار گیرد. اگر همچنان سطح کلسترول بالا باشد، ممکن است برای کودکان ۱۰ ساله و بالاتر، خصوصا کودکانی که در معرض بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون بالا یا سابقه خانوادگی کلسترول و بیماری قلبی هستند، دارو تجویز شود. علاوه بر آن، رژیم غذایی سالم نیز در حفظ و بازیابی سلامتی کودکان بسیار مهم است. این رژیم غذایی شامل:

 

  • مصرف سبزیجات، میوه‌جات و غلات کامل
  • مصرف گوشت بدون چربی و مرغ، ماهی، آجیل، حبوبات و سویا
  • مصرف شیر و لبنیات کم‌چرب

است. همچنین ضروری است که مصرف غذاهای آماده، فست فودها و نوشیدنی‌های حاوی قند بالا محدود شود. والدین می‌توانند برچسب‌ مواد غذایی را قبل از خرید مطالعه کنند و از تهیه مواد غذایی حاوی قند و کلسترول بالا، چربی اشباع شده و چربی ترانس خودداری کنند. همچنین باید کودک را تشویق به ورزش کردن کنند زیرا ورزش کردن به افزایش سطح چربی مفید HDL در خون و کاهش وزن کمک می‌کند.

اسکرول به بالا