فواید نوشیدن آب کافی

بدن انسان با توجه به سن و جنس فرد از حدود 45 تا 75 درصد آب تشکیل شده است. مغز، چشم‌ها، کبد، کلیه‌ها و خون از جمله بخش‌های بدن هستند که درصد زیادی از وزن آن‌ها از آب تشکیل شده است. نوشیدن آب کافی در طول روز یکی از بهترین راه‌کارهایی است که می‌توانید برای سلامتی و شادابی خود و کمک به عملکرد بهتر اندام‌های بدن انجام دهید. کم‌آبی می‌تواند منجر به سردرد، احساس خستگی، کاهش عملکرد عضلات و یبوست شود. معمولا توصیه می‌شود که روزانه حدود هشت لیوان معادل 2 لیتر آب بنوشید هر چند این مقدار تحت تاثیر سن، جنس و وزن افراد نیز قرار دارد. درصد آب بدن در کودکان بیشتر از بزرگسالان و در مردان نیز کمی بیشتر از زنان است. با افزایش سن میزان آب بدن کاهش می‌یابد و در سنین کهنسالی، درک احساس تشنگی نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. از این رو، لزوم نوشیدن آب کافی علیرغم عدم احساس تشنگی، در سالمندان اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. در ادامه به پنج فایده نوشیدن آب کافی اشاره شده است.

ارتقای عملکرد فیزیکی بدن

اگر آب کافی ننوشید عملکرد فیزیکی بدن ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. این امر به ویژه در هنگام ورزش سنگین یا گرمای زیاد قابل توجه‌تر خواهد بود. اگر 2 درصد از محتوای آب بدن خود را از دست بدهید، کم آبی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد فیزیکی شما داشته باشد. با این حال، برای ورزشکاران غیرمعمول نیست که 6 تا 10 درصد از آب بدن خود را از طریق تعریق از دست بدهند که دریافت آب کافی در جلوگیری از عوارض کم‌آبی در آن‌ها بسیار موثر خواهد بود. برای مثال حدود 80 درصد وزن هر عضله از آب تشکیل شده است. در نتیجه در صورت ورزش سنگین و تعریق شدید، نوشیدن آب کافی می‌تواند در حفظ عملکرد فیزیکی عضلات موثر باشد.

کمک به عملکرد مغز

بیش از 80 درصد مغز انسان از آب تشکیل شده و از این‌رو عملکرد مغز به شدت تحت تاثیر میزان آب دریافتی روزانه قرار دارد. به‌گونه‌ای که حتی کم‌آبی خفیف در حد کاهش 1 تا 3 درصد آب بدن، می‌تواند بسیاری از جنبه‌های عملکرد مغز مانند حافظه و خلق و خود را تحت تاثیر قرار دهد. کم‌آبی همچنین می‌تواند باعث سردرد و تشدید میگرن در برخی افراد می‌شود. به همین دلیل، نوشیدن آب کافی در جلوگیری از سردرد و حملات میگرن نیز بسیار موثر است.

کمک به رفع یبوست

افزایش مصرف آب اغلب به عنوان بخشی از پروتکل درمانی رفع یبوست به افراد درگیر با این مشکل توصیه می‌شود. آب معدنی غنی از منیزیم و سدیم باعث بهبود حرکات روده در افراد مبتلا به یبوست می‌شود.

کمک به درمان سنگ کلیه

مصرف آب کافی باعث افزایش حجم ادرار عبوری از کلیه‌ها می‌شود. این امر غلظت مواد معدنی را کاهش داده و احتمال بلوری شدن این مواد و تشکیل سنگ‌های کلیه را کمتر می‌کند.

کمک به کاهش وزن

نوشیدن آب کافی می‌تواند از طریق ایجاد احساس سیری و نیز افزایش سرعت متابولیسم باعث کاهش وزن شود. نوشیدن آب نیم‌ساعت قبل از غذا باعث می‌شود احساس سیری بیشتری داشته باشید و کالری کمتری مصرف کنید.

اسکرول به بالا