آشنایی با کاربرد کشت ادرار

کشت ادرار آزمایشی است که جهت تشخیص باکتری­‌ها در ادرار تجویز می‌شود. باکتری‌­ها که معمولا علت اصلی عفونت‌های ادراری هستند قادرند از طریق ادرار به مجرای ادراری وارد شوند و در آن‌جا به سرعت رشد و تکثیر یافته و تبدیل به عفونت ­شوند.

آزمایش کشت ادرار برای چه افرادی توصیه می‌­شود؟

همانگونه که گفته شد با استفاده از آزمایش کشت ادرار می­‌توان میکروارگانیسم‌­هایی را که عمدتا شامل باکتری­‌ها هستند و عفونت ادراری ایجاد می­‌کنند، شناسایی کرد. این عفونت­‌ها در زنان نسبت به مردان بیشتر است زیرا مجرای ادراری در زنان نسبت به مردان کوتاه‌­تر و به خروجی ادرار نزدیک‌تر است. بنابراین راه برای ورود باکتری­‌ها از روده به مجرای ادراری آسان­‌تر است. باکتری­‌ها از طریق مجرای ادراری به سمت مثانه، لوله­‌های ادراری و کلیه‌ها وارد می‌شوند و قادرند به عفونت تبدیل شوند.

علائم عفونت ادراری چیست؟

علائم شایع عفونت ادراری عبارتند از:

  • درد و ناراحتی که به طور معمول در قسمت پایین و پشت شکم احساس می­‌شود
  • درد هنگام ادرار کردن
  • تب
  • احساس فشار هنگام ادرار کردن

در صورتی­‌که عفونت مجاری ادراری داشته باشید ممکن است ادرار شما تیره شود یا احساس تکرر ادرار داشته باشید. همچنین در خروج مقدار کمی از ادرار از مثانه ممکن است با مشکل مواجه شوید. در مواردی که عفونت جدی­‌تر می­‌شود ممکن است علائمی مانند لرزش، سرماخوردگی یا استفراغ را تجربه کنید.   

چرا آزمایش کشت ادرار در دوران بارداری مهم است؟

اگر شما باردار هستید ممکن است پزشک زنان در طول مراقبت قبل از زایمان چندین بار از شما بخواهد آزمایش کشت ادرار انجام دهید. هرگاه در دوران بارداری دچار عفونت مجاری ادراری شوید ضروری است که آن را تشخیص دهید و درمان کنید. عفونت‌­های مجاری ادراری در دوران بارداری رایج هستند و گاهی اوقات مورد توجه قرار نمی­‌گیرند. در صورت عدم درمان ممکن است این قبیل عفونت­‌های مجاری ادراری منجر به زایمان زودرس یا نتایج نامطلوب هنگام زایمان شوند.

نتایج آزمایش کشت ادرار

در آزمایش کشت ادرار، به مدت چند روز به باکتری­‌های موجود در ادرار (در صورتی‌که وجود داشته باشند) اجازه داده می‌شود تا رشد کنند. سپس نمونه ادرار زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. اگر ادرار شما نشانه­‌هایی از وجود باکتری یا سایر میکروارگانیسم‌­ها را نشان دهد، نتیجه آزمایش مثبت خواهد بود. در صورتیکه تعداد باکتری­‌ها یا سایر میکروارگانیسم­‌ها کم باشد، نتیجه منفی دریافت خواهید کرد. نتایج آزمایش کشت ادرار ممکن است 2 الی 3 روز بعد از انجام آزمایش مشخص شود. اگر نتیجه آزمایش مثبت شود پزشک ممکن است داروی آنتی‌بیوتیک تجویز کند تا باکتری­‌های مضر از بین بروند. گاهی اوقات ممکن است بیش از یک نوع باکتری یا مقدار بسیار کمی از باکتری در نمونه ادرار وجود داشته باشد. در این موارد ممکن است دریافت نتیجه آزمایش با تاخیر همراه شود یا نیاز به تکرار آزمایش باشد. بیشتر عفونت‌های مجاری ادراری توسط باکتری EColi که معمولا در مدفوع وجود دارد بوجود می‌آیند. استافیلوکوکوس اورئوس و پروتئوس دو نوع دیگر از باکتری‌­ها هستند که ممکن است در مجاری ادراری عفونت ایجاد کنند. با توجه به نظر پزشک و معمولا با تجویز یک دوره آنتی­‌بیوتیک، عفونت ادراری­ درمان می­‌شود. نوع آنتی‌بیوتیک تجویز شده با توجه به نوع باکتری که بدن در حال مقابله با آن است، سابقه پزشکی فرد و اینکه آیا سابقه عفونت در فرد وجود داشته است یا خیر، تعیین می‌شود. لازم به ذکر است با نوشیدن آب فراوان و ادرار مکرر می‌توان باعث تخلیه باکتری­‌ها و سریعتر شدن روند بهبود گردید.

اسکرول به بالا