آزمایش‌های بررسی عملکرد کبد

آزمایش‌های عملکرد کبد شامل آزمایش‌هایی است که با اندازه‌گیری سطح پروتئین، چربی، آنزیم‌های کبدی و بیلی­‌روبین در بدن به بررسی سلامت کبد کمک می­‌کنند. باتوجه به سطوح بالاتر یا پایین‌­تر از حد نرمال بدست آمده برای آنزیم‌­ها یا پروتئین­‌های کبدی، پزشک وضعیت سلامتی کبد را بررسی می‌کند. از نتایج آزمایش­‌های عملکرد کبد به منظور تشخیص هپاتیت، نظارت بر عوارض جانبی داروهای تجویز شده و بررسی شدت بیماری‌های کبدی نیز استفاده می‌شود. در صورتی‌که علاقه‌مند هستید با آزمایش‌های بررسی عملکرد کبد بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مقاله از مجله سلامتی همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی در این بار کسب کنید. آزمایش­‌های عملکرد کبد معمولا در موارد زیر توصیه می­‌شود:

  • بررسی آسیب­‌های ناشی از عفونت‌های کبدی بویژه اگر مشکوک به تماس با ویروس هپاتیت B و هپاتیت C باشید
  • نظارت بر عوارض جانبی برخی داروها
  • اگر قبلا بیماری کبدی داشته باشید، برای نظارت بر بیماری و درمان خاصی که تحت آن قرار دارید
  • اگر علائم اختلال کبدی را تجربه کرده‌اید و یا سابقه خانوادگی بیماری کبدی مانند کبد چرب دارید
  • اگر بیماری‌هایی نظیر تری گلیسیرید بالا، دیابت، فشار خون بالا و کم­خونی دارید
  • اگر بیماری صفراوی دارید

انواع مختلف آزمایش‌های عملکرد کبد کدامند؟

آزمایش­‌های عملکرد کبد برای اندازه­‌گیری آنزیم‌­ها و پروتئین­‌های خاصی در بدن استفاده می­‌شوند. وجود نتایج غیرطبیعی در هر یک از این آزمایش­‌ها معمولا نیاز به پیگیری دارد تا علت آن مشخص شود. حتی نتایجی که افزایش یا کاهش خفیفی دارند ممکن است با بیماری کبدی مرتبط باشند.

آزمایش­‌های متداول مربوط به عملکرد کبد شامل:

  • آزمایش آلانین ترنس­‌آمیناز (ALT): آلانین ترنس‌­آمیناز آنزیمی است که به سوخت و ساز پروتئین­ها کمک می­‌کند. اگر کبد آسیب ببیند یا به درستی عمل نکند، سطح ALT در خون افزایش می­‌یابد. سطوح بالاتر این آنزیم در خون نسبت به مقدار مرجع، نشان‌دهنده آسیب کبدی است.
  • آزمایش آسپارتات آمینوترنسفراز (AST): آنزیم آسپارتات آمینوترنسفراز آنزیمی است که در قلب، مغز، پانکراس، ماهیچه‌ها و کبد تولید می­‌شود. در نتیجه سطح بالای AST در خون ممکن است مربوط به آسیب کبدی باشد. این آزمایش معمولا به همراه ALT در بررسی مشکلات کبدی استفاده می­‌شود.
  • آزمایش آلکالین فسفاتاز (ALP): آنزیم آلکالین فسفاتاز معمولا در استخوان­ها، مجاری صفراوی و کبد یافت می‌­شود. این ازمایش معمولا به همراه سایر آزمایش­‌های کبدی، برای ارزیابی سیستم مجاری صفراوی کبد درخواست می­‌شود.
  • آزمایش آلبومین: آلبومین پروتئین اصلی تولید شده توسط کبد است. این پروتئین وظایف مهمی را در بدن به عهده دارد. برای مثال بافت‌­های بدن را تغذیه می‌­کند و ترکیباتی مانند هورمون­‌ها، ویتامین­‌ها و سایر مواد را بدن منتقل می‌کند. آزمایش آلبومین میزان تولید بهینه این پروتئین خاص توسط کبد را ارزیابی می­‌کند.
  • آزمایش بیلی‌­روبین: بیلی­‌روبین محصولی ضایعاتی است که از تجزیه گلبول­‌های قرمز خون و توسط کبد تولید می­‌شود. قبل از آنکه بیلی‌­روبین از طریق مدفوع دفع شود، از کبد عبور می­‌کند. کبدی که آسیب دیده است به درستی نمی­‌تواند بیلی­‌روبین را پردازش کند. بنابراین سطح بیلی­‌روبین در خون بالا می‌­رود. لازم به ذکر است برخی بیماری‌­های وراثتی نیز می‌توانند سطح بیلی­‌روبین در بدن را علیرغم آنکه کبد به درستی کار می­‌کند افزایش دهند.

علائم اختلال کبدی چیست؟

اختلال در عملکرد کبد می‌تواند بیماری‌های شدیدی ایجاد و حتی زندگی شخص را نیز تهدید کنند. علائم اختلال کبدی عبارتند از ضعف، خستگی یا کاهش انرژی، از دست دادن وزن، زردی در پوست و چشم‌­ها، جمع شدن مایع در شکم، ادرار تیره یا مدفوع روشن، تهوع، اسهال، استفراغ، درد در ناحیه شکم، کبودی یا خونریزی غیر­معمول.

در صورتی‌که هر یک از علائم ذکر شده را داشته باشید ممکن است پزشک برای شما آزمایش عملکرد کبد را تجویز کند. با استفاده از نتایج این آزمایش‌ها می­توان میزان پیشرفت بیماری­‌ها یا روش درمان آنها را مشخص کرد و عوارض جانبی برخی دارودرمانی­‌ها را نیز تعیین نمود.

به طور کلی اگر نتایج آزمایش نشان دهد عملکرد کبد شما مشکل دارد، پزشک، داروهای مصرفی و سابقه پزشکی شما را برای کمک به تعیین علت بررسی می­‌کند. اگر پزشک متوجه شود مصرف داروی خاصی سبب افزایش آنزیم­های کبدی شده است، به شما توصیه می­‌کند مصرف آن را متوقف کنید. در سایر آزمایش‌­های تشخیصی ممکن است پزشک تصمیم بگیرد شما را برای داشتن هپاتیت و یا عفونت‌های دیگری که ممکن است بر عملکرد کبد تاثیر بگذارد، آزمایش کند. همچنین پزشک ممکن است آزمایش­‌های تصویربرداری از کبد مانند سونوگرافی یا سی­تی اسکن و یا بیوپسی کبد نیز برای شما تجویز شود تا کبد را از نظر فیبروز، بیماری کبد چرب یا سایر شرایط کبدی ارزیابی کند.

اسکرول به بالا